Zespół współpracuje z lekarzem psychiatrą, pedagogiem ds. usamodzielnienia nieletnich
oraz terapeutą uzależnień.
Do podstawowych działań zespołu diagnostycznego należy:
1. Praca z wychowankami doprowadzonymi do placówki (wspieranie i szeroko pojęta pomoc psychologiczna i pedagogiczna).
2. Udzielanie wychowankom pomocy w adaptacji do nowych warunków, otaczanie szczególną opieką wychowanków, którzy pozbawieni są wsparcia ze strony rodziny,
z trudnościami adaptacyjnymi, z deficytami rozwojowymi czy też trudnościami dydaktycznymi.
3. Gromadzenie dokumentacji wychowanka:
- arkusz ocen
- orzeczenie kwalifikujące do szkoły specjalnej
- opinie ze szkoły lub poprzedniej placówki
- dokumentacja lekarska
4. Diagnoza i opracowanie opinii psychologiczno-pedagogicznej na potrzeby placówki oraz Sądu.
5. Systematyczna, bieżąca opieka pedagogiczna i psychologiczna nad wychowankami schroniska. Zespół kładzie nacisk na indywidualizację opieki nad nieletnimi, w związku z czym prowadzone są z nimi częste rozmowy indywidualne wspierające, wychowawcze, ukierunkowane na motywowanie do pozytywnych zachowań, korygowanie nieprawidłowych postaw, pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych, interpersonalnych i rodzinnych.
6. Obejmowanie oddziaływaniami terapeutycznymi wychowanków przejawiających zaburzenia w sferze emocjonalnej.
7. Prowadzenie regularnych obserwacji nieletnich oraz pogadanek z nimi bezpośrednio w grupie internatowej w godzinach popołudniowych. Członkowie zespołu analizują atmosferę w grupie, wspierają wychowawców w rozwiązywaniu bieżących trudności wychowawczych oraz współpracują z nimi w rozwiązywaniu problemów chłopców wymagających zwiększonej uwagi
8. Prowadzenie zajęć grupowych dotyczących m.in.: relacji w grupie pomiędzy wychowankami; ukierunkowane na integrację, obniżenie napięcia we wzajemnych kontaktach, uczenie konstruktywnych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych, poprawę komunikacji.
9. Współpraca z rodzicami/ opiekunami nieletniego w procesie jego wychowania. Organizowanie spotkań z rodzinami i opiekunami nieletnich głównie podczas dyżurów niedzielnych, obejmujące:
- informowanie o zachowaniu i postępach resocjalizacyjnych dziecka;
- przeprowadzanie wywiadów z rodzicami bądź opiekunami nieletnich;