3. Opracowanie wspólnie z nieletnimi Indywidualnego Plan Resocjalizacji, który zawiera podstawowe informacje o wychowanku, jego osiągnięcia szkolne, konkretne umiejętności niezbędne do pracy w warsztatach szkolnych, informacje o kierunku rozwoju osobowości, jego pozytywnych cechach, wskazówki do pracy dydaktycznej, wychowawczej i terapeutycznej.
4. Sporządzanie opinii psychologiczno-pedagogicznej na potrzeby placówki, Sądu, prokuratury i innych instytucji współpracujących w procesie resocjalizacji nieletnich.
5. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych z zakresu profilaktyki uzależnień oraz TZA ( trening zastępowania agresji).
6. Prowadzenie indywidualnych oddziaływań terapeutycznych adekwatnych do problemów poszczególnych wychowanków, mi. trening empatii, trening wnioskowania moralnego.
7. Koordynacja działań wychowawczych – analiza struktury grupy i szczegółowa współpraca z pracownikami pedagogicznymi w tym zakresie.
8. Indywidualna praca z wychowankiem, rozmowy wspierające, motywowanie do pozytywnych zachowań, korygowanie nieprawidłowych postaw, pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych, interpersonalnych i rodzinnych.
9. Podejmowanie interwencji w sytuacjach kryzysowych.
10. Współpraca z rodzicami/opiekunami nieletniego w procesie jego wychowania.
11. Współpraca z pedagogiem do spraw usamodzielnienia w zakresie koordynowania działań w procesie usamodzielnienia wychowanków.