Zespół diagnostyczno-korekcyjny
Zespół diagnostyczno-korekcyjny w Zakładzie Poprawczym w Konstantynowie Łódzkim. Do podstawowych działań zespołu diagnostyczno-korekcyjnego należy:
- Praca z wychowankami doprowadzonymi do ZP (wspieranie i szeroko pojęta pomoc psychologiczno-pedagogiczna)
- przeprowadzenie rozmowy wstępnej z wychowankiem
- opracowywanie wyników z rozmowy wstępnej w formie pisemnej wraz z zaleceniami do pracy wychowawczej
- przekazywanie powyższych informacji będące podstawą tzw arkusza spostrzeżeń do poszczególnych działów ZP (szkoła, warsztaty, internat )
- Zapoznanie się z aktami osobowymi wychowanka, gromadzenie niezbędnej dokumentacji
- Udzielanie indywidualnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Podejmowanie działań w sytuacjach kryzysowych
- Współpraca w procesie wychowywania i terapii z członkami rodzin, opiekunami, środowiskowymi ośrodkami pomocy i leczenia, sądami, kuratorami.
- Diagnozowanie we współudziale lekarza psychiatry występowania u wychowanków zespołu uzależnienia od substancji psychoaktywnych.
- Przeprowadzanie badań psychologicznych i pedagogicznych i sporządzanie pełnych opinii na wyraźne zlecenie Sądów Rodzinnych lub MS
- Prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki uzależnień oraz TZA ( trening zastępowania agresji), prowadzenie terapii indywidualnej, psychoedukacji, rozbudzanie zainteresowań poznawczych.
- Prowadzenie indywidualnych oddziaływań terapeutycznych adekwatnych do problemów poszczególnych wychowanków, min. trening empatii, trening wnioskowania moralnego.
- Organizuje i monitoruje proces leczenia określonych zaburzeń psychicznych
- Analiza i opiniowanie wniosków o zastosowanie środka dyscyplinarnego
- Koordynowanie pracy Zespołu d/s IPR
- Koordynacja działań wychowawczych- analiza struktury grupy i współpraca z pracownikami pedagogicznymi w tym zakresie ( także w kwestiach dotyczących pobytu wychowanka przebywającego poza zakładem w trybie art. 90 i 86 upn ).
- Współpraca z pedagogiem ds. usamodzielnień w zakresie koordynowania działań w procesie usamodzielnienia wychowanków.
- Monitorowanie przestrzegania praw oraz godności osobistej wychowanków w aspekcie przestrzegania Praw Człowieka, sygnalizowanie nieprawidłowości w tym zakresie i podejmowanie działań naprawczych.